Hoppa till sidans innehåll

Grund- och funktionsträning


* Stationer med balans, rörlighet, styrka och explosivitet

Cirkelgympan

Tio minuters uppvärming. Därefter 40 minuters stationsträning efter musik. Fyra gånger 30 sekunder max. Vila 15 och byte till ny station. Efter fyra stationer lång-vila om 45 sekunder. Grundupplägget är följande övningar:

1. Brutalhopp (burpees)
2. Ryggres
3. Axelpress
4. Plankan
5. Hängande benlyft till bom
6. Dips mellan plintar
7. Höga knän på mjuk matta

8. Hängande latsdrag i bom
9. Ringar, hängande benlyft
10. Situps, varianter t ex benbakom huvud till stående
11. Räck: chins, armhävningar
12. Tåhävningar
13. Djupa upphopp till bänk
14. Tricepspress mellan två bänkar

Därutöver brukar vi använda hopprep, rullar för bålstabilitet, ribbstolar och statisk benträning liksom en och annan brottningsmatch, eller tävling i antalet repetitioner, givetvis helt utan fusk... Nedvarvning/stretching och inte sällan bastu. (Skidklubben har haft cirkelfys sedan 80-talet)

 

* Kettlebells! Varför träna med kettlebells? Helt enkelt för att det ger dig en överlägset tidseffektiv träning om du vill bli stark, ha bra kondition och god rörlighet. Bra att t.ex. att avsluta utomhus med tio minuter kettlebells efter konditionspass.

 

* LSD - Long Slow Distance:

  - Cykel, mountainbike

  - Löpning

  - Simning

  - Rullskidträning

 

 

 

Om schemalagd gemensam träning är aktuell anges den i kalendern på framsidan.



Uppdaterad: 2017-04-17 16:18




SpårbidragLogga

 

rps-logga

LoggaSweSkiTeam

VSK-Facebook

Väsby Stadslopp, löpning

Postadress:
Väsby SK - Skidor
Box 135
19422 Upplands Väsby

Kontakt:
Tel: 070 791 01 13
E-post: This is a mailto link

Se all info